inflammation of theology

Friday 15 June 2012

Bargaining Power

Persaingan itu tidak bagus! Merugikan.

Sudah tentu kita tidak boleh aplikasikan ayat ini kepada semua bentuk dan jenis persaingan. Dalam baik ada buruknya. Dalam kesusahan ada kesengangan. Apa salahnya mengalah? Mengalah tak bermakna kalah.



Kuasa Pada Yang Sikit

Bayangkan ada banyak restoran yang jual nasi lemak di Kasr El-Ainy. Tapi satu-satunya pembeli (pelajar-pelajar Melayu) tak ramai. Jadi persaingan sangat sengit memaksa semua restoran untuk menjual nasi lemak dengan harga yang paling murah. Paling banyak nasi dan sambal, tapi harga paling murah. Restoran2 terpaksa berkompromi dengan menurunkan harga nasi lemak.

Dalam kes ini, pelajar2 Melayu ini ada bargaining power. Mereka yang menentukan pasaran nasi lemak dan seterusnya nasib restoran2 di situ. Setiap restoran tak dapat untung banyak, dan restoran2 baru tidak dapat masuk pasaran.

Katakan pula, kilang yang menawarkan pekerjaan di Mesir tidak banyak. Tapi penduduk Mesir sangat ramai. Jadi berlaku persaingan yang kuat antara pekerja. Masing2 cuba bekerja dengan gaji yang paling rendah. Bargaining power atau kuasa tawar-menawar ada di tangan pengilang. Kilang-kilang ada kuasa untuk mengawal nasib pekerja. Pekerja boleh ditukar ganti dengan mudah, gaji pun murah.

Jadi di sini pentingnya peranan kesatuan sekerja atau apa-apa union trade dalam kes2 lain. Untuk mengawal persaingan dan pergaduhan sia-sia. Membentuk satu suara untuk mengurangkan bargaining power kilang (atau apa2) ataupun mengembalikan bargaining power pada pekerja sendiri.

Persaingan dan perebutan membuatkan satu-satu pihak itu terdedah untuk lebih berkompromi. Terpaksa ber kompromi pada harga produk dalam pasaran, kompromi pada policy dalam pentadbiran ataupun berkompromi dalam prinsip sesuatu organisasi. Pihak yang mempunyai bargaining power berupaya mengawal proses kompromi ini.

Model ini menarik untuk diguna pakai dalam bidang2 lain juga.

Falsafah

Persaingan tak semestinya menguntungkan. Biarlah bersaing, tapi saling bantu-membantu. Sebenarnya semua orang boleh untung. Asalkan tiada orang yang tamak nak untuk lebih. Kemenangan yang sepatutnya ialah kemenangan semua orang. Bukan satu pihak menang satu pihak kalah. Pie boleh dikongsi bersama. Nash Equilibrium.

Dunia ini tidak huru-hara jika semua orang jujur. Tapi kepala ini pening dan saya perlukan sesuatu untuk re-occupy my mind mind from this certain distracting and horrifying lump.

0 comments: