inflammation of theology

Thursday 26 November 2009

Nombor Fibonacci

Mencari Tuhan menggunakan matematik. Kerna matematik itu logik, dan kewujudan Tuhan adalah logik (jika tidak manusia tidak akan mempercayai kewujudan tuhan).

Kita tengok matahari,bulan...bentuknya bulat. Kita tanya, kenapa tidak matahari itu berbentuk kubus? Barangkali kerana bulatan (yang saya nak kaitkan dengan spiral) berbentuk lebih semulajadi (yang kita tahu ianya bukan terjadi dengan sedirinya).Dan kita tengok bentuk spiral yang tidak kurang banyaknya dalam alam ini. eg: tumbuhan, haiwan, galaksi, DNA dan macam-macam lagi.


Vladimir Nobokov: Speaking, Memory (1966)

Apa hikmahnya sang Maha Pencipta menciptakan begitu banyak ciptaan berasaskan/berbentuk spiral?
Kita cuba terjemahkan kepada matematik. Kita akan dapat:
Fibonacci sequence
Fn= F(n-1)+F(n+2)
nilai n,
F0=0 , F1=1
0, 1, 0+1 = 1, 1+1 = 2, 1+2 = 3, 2+3 = 5, 3+5 = 8.
iaitu mempunyai turutan nombor:
 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8,13,21,34,55,89,144....

Pusaran fibonacci ialah spiral yg dilukis menggunakan nombor2 berikut pada fibonacci tiling. Satu spiral akan terbentuk apabila garis lengkung dilukis pada dua sudut yang bertentangan dalam segi empat pada tiling tersebut. Garisan biru dari gambar di atas adalah fibonacci spiral.

However, some thinker, philosopher, and religous zealot, views that this fibonacci sequence is the evidence of God artistry & the existence of higher intelligence; ‘God fingerprint’ - they said.

Cuba tengok pada cap jari kita. Samada arches, whorls, loops atau composite. Tiada spiral. Tapi kita boleh jumpa spiral di mana-mana eg: cengkerang siput, sarang lelabah, tanduk kambing, bentuk galaksi yang kita duduk, whirpool, tornado, cochlea, DNA, etc

Jika kita perhatikan, Fibonacci sequence ini membawa unsur Gradual (beransur-ansur).

1.Alam dicipta berperingkat/beransur-ansur.

اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْارْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ ايَّامٍ
It is God Who has created the heavens and the earth, and all between them, in six Days...(32:4)

Sudah tentu Maha Pencipta mampu mencipta semua ini dalam sekelip mata.Gradual. Menunjukan bahawa alam ini tidak berlaku secara tiba-tiba dengan sendirinya. Tidak logik untuk kita katakan kejadian alam yang teratur dan berperingkat ini berlaku secara tiba-tiba dengan sendirinya.

Jemaah haji dan umrah, apabila melakukan tawaf biasanya akan bermula dari kawasan yang sedikit jauh berbanding kaabah (melainkan waktu itu tak ramai orang hingga boleh mula betul-betul di sisi kaabah) dan beransur-asnur merapati dinding kaabah (itupun jika dia cuba unntuk dapatkan hijr aswad dan pintu kaabah). Jika mereka berbuat sedemikian, mereka sedang melakukan tawaf dalam spiral move.



2.Hukum alam yang berputar

خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اليْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النهَارَ عَلَى اليْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى
He created the heavens and the earth in true (proportions): He makes the Night overlap the Day, and the Day overlap the Night: He has subjected the sun and the moon (to His law): Each one follows a course for a time appointed...(39:5)

Sedar atau tidak kita sebenarnya terperangkap dalam satu peredaran spiral - siang dan malam - kerana tidak satu antara kedua-dua tersebut mendahului yang lain, tetapi kedua2nya beredar relatif dengan peredaran masa. Kita berpusing dalam satu bulatan tetapi tidak dalam paksi yang sama.

Dan ia juga sama dalam hidup dan mati kita.

post ini disalin dari Memento Mori (wah, maafkan aku~)
more about spiral : Spiralzoom 
tonton di sini-

*post padan muka pada diri sendiri

1 comments:

ooooooooo said...
This comment has been removed by the author.