inflammation of theology

Monday 12 April 2010

Negara Israel Kedua

Ketika itu kemarau. Kebanyakan tempat dalam kebuluran, kecuali Mesir yang pada itu telah bersiap sedia mengumpul bekalan selama 7 tahun seperti dalam mimpi rajanya yang ditafsirkan nabi Yusuf. Sehinggakan negara-negara jiran terpaksa datang ke Mesir mendapatkan bekalan. Termasuk saudara-saudara nabi Yusuf.
Punya power Mesir jadi pusat dunia!

قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْارْضِ اِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
Joseph said: "Set me over the store-houses of the land: I will indeed guard them, as one that knows (their importance)."

anak-anak nabi Yaacob menurut Bible:
Reuben (Genesis 29:32), Simeon (Genesis 29:33), Levi (Genesis 29:34), Judah (Genesis 29:35), Dan (Genesis 30:5), Naphtali (Genesis 30:7), Gad (Genesis 30:10), Asher (Genesis 30:12), Issachar (Genesis 30:17), Zebulun (Genesis 30:19), Joseph (Genesis 30:23), dan Benjamin (Genesis 35:18)

Dan akhirnya nabi Yusuf menjemput keluarganya (bani Israel) pindah ke Mesir.

Zaman berlalu, bani Israel ditindas. Lalu nabi Musa membawa mereka keluar dari Mesir kembali ke Jerusalem. Selepas kewafatan nabi Sulaiman, bani Israel berpecah pada kepada 2:
  1.  cucu Yahuza, Benjamin dan segolongan dari cucu Levi
  2. baki bani Israel
Kumpulan pertama mengambil al-Quds (Jerusalem) sebagai bandar mereka dan mendakwa: "Gunung Zion adalah gunung suci yang dimuliakan Allah".

Kumpulan kedua mengambil Nablus sebagai bandar mereka dan mendakwa: "Gunung Gerizim adalah gunung suci yang dimuliakan Allah"

Apabila mereka berpecah pada 2, bermakna ada nama dan ciri-ciri tersendiri bagi setiap kumpulan. Bagi yang tinggal di Jerusalem, mereka di panggil Ibrani, iaitu gelaran bani Israel secara amnya. Dinamakan negara mereka Kerajaan Yahuza kerana pemerintah negara itu adalah keturunan Yahuza.

Samaritan. Kalau orang yang tak tahu mesti ingat mereka ini orang Islam.
Tengok juga: cara orang Yahudi sembahyang. Jangan terkejut!

Dan bagi yang menetap di Nablus, mereka dipanggil Samiri (Samaritan). Ini kerana bandar mereka dibina di atas bukit. Bukit ini dibeli dari 'Syamir' dan dinamakan Bukit Syamir. Masa berlalu dan akhirnya disebut 'Samirah' Negara mereka pula dinamakan Kerajaan Israel sempena nama keturunan pertama (Yaakob). Juga dinamakan sebagai Euphraim kerana pemerintahnya adalah nasab Ephraim bin Yusuf.

In summary:
Kumpulan pertama dipanggil Ibrani atau juga Yahudi dan kumpulan kedua Samiri. Jadi Taurat juga ada 2 jenis, Taurat Ibrani dan Taurat Samiri.

sumber: Taurat Samiri.
baca juga: - Samaritan
post menarik: Jubli Emas adalah perayaan bani Israel
yang ini pun menarik: International Jews United Against Zionism
matamatamatamatmatamatamatamata~

3 comments:

Thaaqhib Mohammed said...

hey hey!

jom ke alex..ahad ni. train pukul 830 pagi.. tren ayam

balik kol 630..tren ayam juga..

jimat kos. dan masih laju!

btw, sekalipun bacaan internet bantu susun idea, tp..kene baca juga yg bertulis dan berbuku. sebab ada rujukan dan..paling best..boleh pegang! hehe

ok..smart2..sila2.

Adam Lee said...

to thaqib,
hye hye~
tak boleh la thaqib. timing tak baik. banyak sangat nak kena baca.
tapi memang teringin sangat nak follow sekali!

*bila nak cerita pasal syamm nasim?

thaaqhib said...

ho yeah, bebeh. i.allah. pas exam ke?~uh

ape kata jemput ana sama2 qiam kat umah nta..