inflammation of theology

Sunday 8 July 2012

Schoolarisme

*-biarlah aku nak baca buku apa pun! apa yang saya nak sampaikan: sekarang kita boleh belajar apa yang kita nak! kenapa perlu ikut sistem?

Sekolah dan Salahguna Manusia

Bayangkan, jika semua orang di sekeliling anda ini menyangka pisau adalah untuk pasang dan cabut skru? Selama bertanun-tahun manusia menggunakan pisau untuk pasang dan cabut skru. Cuma anda saja yang tahu fungsi sebenar pisau dan cara-cara menggunakannya.

Apa yang ada lakukan?

Bagaimana pula jika kehidupan yang anda lalui sekarang ini sangat bertentangan dengan apa yang sepatutnya?

Ya, kita telah menyalah guna fungsi manusia.

Dengan asas yang salah tentang fungsi manusia, pelbagai dasar sistem telah dibentuk. Antaranya ialah sistem pendidikan.

Sistem pendidikan awam hari ini dibentuk ketika zaman Revolusi Industri di England. Ketika itu semua orang berlumba-lumba mengejar keuntungan dengan membina kilang-kilang. Pembangunan ini dipesatkan lagi dengan penemuan kaedah-kaedah baru pengilangan.

Antara kaedah pengilangan yang diguna pakai hingga ke hari ini ialah production line dan teknik pengkhususan. Dengan itu, produk dapat dihasilkan secara berkala dan produktif.
Tetapi, mana-mana industri pun memerlukan manusia untuk menggerakkannya. Dengan itu, sistem pendidikan awam dibentuk bagi memenuhi permintaan sumber manusia yang meningkat.

Barangkali, sebab itu juga sekolah tidak jauh beza dengan kilang. Setiap production line diberi nama dengan batch, pengasingan bidang-bidang pengajian, sistem loceng dan lain-lain. Produk-produk yang dihasilkan sekolah ialah pekerja-pekerja yang bakal menggerakkan industri.

Semua ini kerana menyangka fungsi manusia adalah untuk bekerja mengaut kekayaan dunia. Akhirnya sekolah-sekolah hanya melahirkan mesin. Robot.

-Akhirnya, banyak aspek manusia diabaikan untuk melahirkan robot bagi mengisi tempat-tempat kosong di industri-industri.

Saya melihat sistem ini membunuh sifat ingin tahu manusia. Sesiapa pun akan pelik jika pelajar perubatan membaca buku ekonomi. Sesiapa pun akan pelik jika seorang ustaz cuba belajar bahasa Sepanyol. Hey, kenapa belajar benda yang bukan bidang kau?

-kenapa bidang sains dan matematik dinamakan bidang profsional?
Saya juga percaya belajar adalah tanggung jawab setiap orang. Tiada istilah ‘belajarkan untuk aku’. Tugas guru ialah membantu pelajar, bukan belajarkan untuk pelajar.

Jadi, adalah tugas pelajar untuk mengkaji dan mencari sendiri ilmu. Bukan disuap oleh cikgu dan pulang buat kerja rumah. Ya, kaedah ini membantu pelajaran, tapi saya percaya ianya bukan yang terbaik.

Sekolah mengabaikan aspek rohani
sekolah abaikan pembentukan akhlak
sekolah membunuh kreativiti
dll

Apa Yang Patut Kita Buat

-open course. untuk dapat degree tak perlu masuk university.
-tukar cara pemikiran
-sistem pendidikan (hurai)

2 comments:

Unknown said...

adam, cuba baca the concept of education in islam by syed m naquib alattas.

:)

Ezra Wilson said...

Saya percaya kita patut menekankan subjek falsafah dan kesusasteraan di sekolah kerana subjek-subjek ini meneroka banyak aspek-aspek kemanusiaan. Terdapat banyak idea yang boleh dicapai, sekaligus membantu dalam menambah pemahaman seseorang individu mengenai konsep yang lebih tinggi dan membentuk worldview yang lebih luas.