inflammation of theology

Thursday 16 July 2009

The Great Flood -Veda-

...
....
Menurut AH Vidyarthi, nama Manu di dalam Veda adalah merujul kepada Nabi Nuh.Dan nama ini disebut lebih 50 tempat dalam Rig Veda.Nabi Nuh juga disebut sebagai Nahush, yang mana bunyinya lebih hampir kepada Nuh...

Rig Veda, 1 : 114, 2; 2 : 33, 13; 1 : 68, 4; 3 : 3, 6; 4 : 37, 1; 6 : 14, 2; 8 : 30, 3; 8 : 23,13;
8 : 52, 1; 10 : 100, 5, etc.
http://www.sacred-texts.com/hin/rigveda/index.htm



Kisah Banjir dalam teks-teks Hindu.


Dalam Shatapatha Brahmana ada menceritakan dialog antara Manu dan ikan (yang menrut Sanya adalah tuhan yang menyamar sbg ikan):
ikan itu mengkhabarkan tentang banjir yang akan menenggelamkan semua kehidupan, dan ikan itu akan menyelamatkan Manu dari banjir tersebut.Ikan itu memberitahu Manu waktu berlakunya banjir itu dan mengarahkannya agar membina sebuah kapal.Banjir itu berlaku seperti yang diramalkan...dan MAnu melayarkan kapalnya dan mencari ikan itu.Ikan itu datang padanya, dan Manu mengikat kapalnya pada tanduk ikan itu, lalu merentas gunung utara.Semua hidupan dihanyutkan dan hanya Manu terselamat.

(Shatapatha Brahmana, 1, 8, 1, 1–6.)
http://www.sacred-texts.com/hin/sbr/index.htm

Kisah yang hampir sama diceritakan dalam Mahabharata, mengenai Manu yang meyelamatkan seekor ikan.
(Mahabharata Vana Parva, shlokas 12747–12802.)
http://www.sacred-texts.com/hin/m03/index.htm

Juga, kisah yang sama boleh dibaca dalam Matsya Purana, Bhagavata Purana dan Agni Purana.

-tahniah kepada mereka yang mumtaz!!-

1 comments:

Fakhri Bey said...

Salam warahmatullah. Wow! Baca kitab veda. Maybe you should start by giving a brief intro about Kitab Veda.. Then only you go into the stories inside. (Cadangan semata2)

Jarang jumpa orang yang reti baca kitab Veda. Kalau malaysian hindhus memang out la bab membaca Veda. Even some of their priests pun xtaw baca. Kalau berhujah, most probably, mudah nak patah(kalau kita sendiri pernah baca lah). "Diorang ni taqlid semata2. Jarang yang ingat ayat2 hujah dalam kitab veda."*

Kalau kat Malaysia, muslim scholar that I know how to read Veda is Syah Kirit Kalkulani from Saba' Islamic Media. He was previously a hindhu before he met Islam.

kalau anthropologists & historians, ramai je yang reti baca Veda. That's how they can read some of the old sanskrit writings that you can find in Bali & etc. etc.

*I'm quoting Syah Kirit's saying in a previous lecture he gave.