inflammation of theology

Tuesday 28 June 2011

dragostea din tei

sang saka merah putih

Ramai orang menyangka Bersih 2.0 bermaksud Bersih versi 2. Kalau itu maksudnya, kenapa tidak ditulis Bersih 2 / Bersih v2 / Bersih 2nd Ed?

Sebenarnya 2.0 bermaksud information sharing, user-centered design dll. Jadi, apabila sesuatu projek itu membolehkan pengguna untuk menyumbang, maka 2.0 sering digunakan. Sebab itu kita sering melihat Web2.0, Classroom 2.0, Revolution 2.0, dll.Semuanya bergantung kepada pengguna sediri untuk dibangunkan.

Dan sebenarnya, 2.0 adalah satu teknik marketing yang sangat popular di era internet ini. Kita tengok Wikipedia, Youtube, dll semunya user-centered. Ambil contoh Apple, pembangunan software2 ipod, iphone turut dibuka kepada pengguna. Hasilnya, Apple mempunyai banyak software yang merupakan aset penting bagi Apple. (tapi, nak buat Apple apps mesti ada Mac. Android pun buat teknik 2.0 ini)

3 bulan lalu saya sibuk memikirkan satu program yang berbentuk 2.0 ini.

Jadi, sebab itu kita lihat Bersih 2.0 adalah satu strategi yang sangat tepat dan berkesan. Sesuai pada waktunya. Strategi yang tak akan kalah. Perhimpunan bersih ini adalah sesuatu yang besar. Center of gravity di Malaysia semuanya tertumpu pada Bersih. Dari segi marketingnya, masyarakat dapat melihat penganjur berjuang bersama-sama rakyat menegakan keadilan. Antara advantages lain:
  • isu pilihanraya yang tidak adil dapat dihangatkan kembali
  • perjuangan demokrasi dan kebebasan suara sebagai fokus pengajur dilihat dengan jelas oleh masyarakat
  • satu garisan pemisah antara yang baik dan jahat (kerajaan) dapat dilukis dengan jelas
Sebenarnya, Bersih 2.0 sudah pun menang tanpa tibanya 9 Julai. Apapun natijahnya, advantages sudah pun berada di pihak penganjur... Siapa yang berani lagi mengaku dia bekerja di SPR? Siapa lagi berani mengaku dia bersama kerajaan?

Ditengah-tengah isu ini ada pula NGO yang mengambil sikap berkecuali. Memang dari dulu suka mengambil pendapat yang tidak popular. Pada waktu menimbulkan isu Melayu akan digelar racist, mereka pula perjuangkan Melayu. Ketika orang membenarkan kalimah Allah diguna dalam Bible, mereka menentang. Dan kali ini ketika orang sibuk menyokong Bersih, mereka mengambil sikap berkecuali?!

Barangkali mereka berpegang kuat pada perinsip kesyumulan projek Islam. Mungkin antara asas pegangan mereka ialah menolak pejuzukan dan mencampuradukkan Islam dengan ideologi sama ada sosiali, komunis atau juga liberal demokratik. Sebab itu mereka sering dilihat mengambil tindakan yang tidak bijak. Agaknya mereka tidak peduli seruan2 tersebut, asalkan kemaslahatan Islam terjaga.

Saya juga mengambil sifat berkecuali. Bukan saya menuduh Bersih berideologi sosiali, komunis atau liberal demokratik. Saya cuma berhati-hati sebab tidak mengenali siapa penganjur.

Masih ingat Hartal 1947? (tunjuk perasaan berkurung di rumah). Ketika itu Hartal diadakan bagi menuntut pembebasan dari British dan kearah pemerintahan sendiri. Antara sebab Hartal diadakan supaya British menerima cadangan perlembagaan mereka. Jika kita lihat, alangkah bagusnya mereka dalam memperjuangkan kemerdekaan dan menentang penjajah. Sangat belik jika sesorang itu tidak bersama mereka.

Tapi saya lihat, jika Hartal berjaya, lalu British menerima perlembagaan mereka dan akan membebaskan Tanah Melayu. Namun, semua penduduk Tanah Melayu ketika itu akan jadi satu bangsa yang sama; Melayu. Semua masyarakat mendapat hak sama rata. Yang dirisaukan ialah kedudukan Islam dan agama2 lain turut berada di kedudukan yang sama. Kuasa Raja2 Melayu turut berkurang. Walaupun Hartal nampaknya bagus memperjuangkan kemerdekaan, namun sedikit sebanyak merugikan Islam.

Akhirnya, British mengisytiharkan undang-undang darurat dengan alasan menentang komunis. Ramai ditangkap.

Namun, saya bersetuju dengan tuntutan Bersih. Cumanya, hati ini lebih tenang jika penganjurnya adalah parti Islam atau NGO Islam. Ya, ada orang kata penganjur tiada sebarang motif politik dan kebanyakan committee member tiada kaitan dengan politik. Saya harapkan tiada agenda tersembunyi.

Kepada mereka yang akan menyertai Bersih 2.0, saya ucapakan selamat berjaya~

4 comments:

mohd hazwan bin mohd salleh said...

abg adam lee prgilah bersih, exam dah abeskan mase tu ..;P

anyway, hartal mmg cool. gempak gile.

Adam Lee said...

tak boleh pergi Bersih la hazu, exam tak habis lagi. Ada oral exam 10 Jul.

azly said...

kenapa pilih ibnu kathir?

Adam Lee said...

erm, asalnya blog ini dibuat untuk himpunan tafsir fi zilal. Minta Jackster yang buatkan blog ini. Dia ingaktan tafsir ibnu kathir.

maka, itulah yang ada sekarang. :D