inflammation of theology

Saturday 6 August 2011

Kisah Singa Pulau

Entah bila, entah bagaimana, seekor anak singa terdampar di tepi pantai sebuah pulau tak berpenghuni.

Pulau itu tak bernama. Tapi dikenali dengan pulau kijang disebabkab populasi kijang yang terlampau banyak mendominai pulau tersebut. Bilangan kijang yang terlalu banyak dalam suatu habitat telah mengakibatkan ketidak seimbangan ekosistem. Pulau tersebut bakal diundang ketandusan. Tanaman juga tidak dapat diusahakan. Sebab itu manusia tidak menghuni pulau tersebut. Pokok durian pun kijang makan.

Anak singa tersebut dijumpai dan dibesarkan oleh Mak Kijang. Lalu hiduplah anak singa tersebut dalam komuniti kijang...

Apabila anak singa tersebut membesar, tahulah Mak Kijang tentang tabiat sang singa. Singa adalah pemangsa bagi kijang. Singa tak makan rumput. Singa makan kijang.

"Kalau kalian berjumpa dengan singa, maka pukullah dia dengan tanduk kamu. Hinalah dia. Jangan biarkan dia punyai jati diri. Biarkan dia malu tidak mempunyai tanduk" kata Mak Kijang kepada anak-anak kijang yang lain.

Begitulah hidup singa yang sering dibuli dan diperlekeh. Dia sering dimalukan kerana tidak mempunyai tanduk. Dia sering dimalukan kerana tidak boleh lari selaju kijang-kijang yang lain. Dia sering tertanya kenapa dia tidak mempunyai mekanisme pertahanan seperti binatang yang lain.

[huraikan nanti: samakan dengan umat Islam sekarang. Jatuh khalifah jatuh semangat,dll]

Keadaan dia yang terputus dari sejarah nenek moyang singa membuatkan dia buta legasi singa yang sebenar. Dia tidak tahu kekuatan sendiri. Dia tak tahu tujuan dan tanggung jawab hidupnya. Tanggung jawabnya untuk makan kijang di pulau ini.

[huraikan nanti: azab seksa kalau tak keluar berdakwah]

"Mak, kenapa I tiada tanduk? kenapa I sangat lemah?" adu singa kepada maknya, Mak Kijang.

"I, walaupun I hodoh dan tak sekuat kijang lain, tapi I-lah kijang kesayangan mak" kata Mak Kijang lalu diletakkan ranting2 di kepala singa sebagai tanduk palsu. "I tetap seekor kijang" sambung Mak Kijang.

[huraikan nnt: org yahudi dan nasrani xkan redha selagi org Islam tak ikut jalan mereka]

"Cumanya, mak tak suka tengok I makan bangkai. Kalau nak makan juga, jangan makan di sini. Makanlah jauh ditepi pantai. Mak tak suka."

Sebenarnya, banyak lagi larangan yang diletakkan Mak Kijang kepada singa. Mak Kijang tak nak singa tahu tabiat sebenarnya. Singa pula, disebabkan terlalu sayangkan Mak Kijang, diikut juga perintah Mak Kijang walaupun bertentangan dengan fitrah seekor singa.

[huraikan]

Satu hari, singa dibuli dan dibelasah sangat teruk. Tanduk palsu tidak dapat melindungi singa. Mudah patah. Sudah tentu. Singa terus berlari dan menangis mendapatkan Mak Kijang.

Mak Kijang yang sedang meragut rumput terkejut melihat singa yang berlari kearahnya sambil menganis. Pada pandangannya, singa tak ubah seperti seekor singa yang mahu menerkam seekor kijang. Terkejut. Mak Kijang pun lari lintang pukang. Singa pula menjadi takut, menyangka Mak Kijang turut membencinya dan ingin meninggalkannya. Singa pun lari semakin laju.

Mak Kijang bertambah takut, sehingga dia tidak perasan dia sedang berlari ke arah batu yang besar. Puff. Mak Kijang terlanggar batu pada kelajuan yang sangat tinggi. Mati ditempat kejadian. Panas berdarah. Singa kaget. Dihampiri bangkai Mak Kijang sambil meratapinya.

Tiba-tiba dia bau darah Mak Kijang sangat menyelerakan. Dijilat sikit. Lama-lama dikunyah dagingnya. Sedap pula rasanya. Lalu dia makan bangkai Mak Kijang sampai kenyang. Singa jadi ketagih. Dia tidak pernah makan daging seempuk daging kijang.

"Agaknya, kijang lain pun rasanya macam ini?" getus singa dalam hati.

Dipendekkan cerita, singa pun makan semua kijang di pulau tersebut. Tidak tinggal seekor. Dia mengaum kepuasan dari atas bukit. Woof woof!

Dari jauh, dia dilihat oleh sekumpulan manusia. Pelik. Pulau tersebut bukan habitat singa. Singa tak wujud di pulau tersebut.

"Apakah binatang yang menggerunkan itu wahai Bendahara? Bukankah beta arahkan supaya dihantar harimau di pulau ini?" tanya raja kepada bendahara.

"Iturah singa tuanku. Raja segara binatang. Rebih kuat dari harimau. Disebabkan teraru ganas, patik hanya mampu retakkan anak singa di purau ini. Nampaknya singa tersebut terah besar dan makan semua kijang di purau ini, borehrah bercuck tanam diadakan dan kampung boleh dibuka." jawab bendahara yang pelat huruf L.

"bagus sekali sang Bendahara. Beta kagum dengan kekuatan binatang tersebut. Oleh itu beta namakan pulau ini Singa Pulau" kata raja yang lemah tatabahasa Melayu.

"Cantik~ patik akan maklumkan pada orang ramai"
"Wahai orang sekalian, Seramat Datang ke SINGAPURAU!"

0 comments: