inflammation of theology

Monday 9 February 2009

al-Buruj (5)

Orang-orang yang beriman itu boleh menyelamatkan nyawa mereka dengan menggadaikan iman mereka.Tetapi perbuaatan itu lebih merugikan mereka di dunia sebelum kerugian yang lebih besar di akhirat.

Berapa banyak kerugian yang ditanggung manusia seluruhnya? Berapa banyak yang kerugian kerana “membunuh” pengertian yang besar ini:
Hidup ini tak bererti tanpa kebebasan akidah.

Hidup ini runtuh apabila penguasa yang melampau itu menguasai jiwa mereka selepas menguasai jasad! Ini semuanya adalah pengertian yang amat mulia dan besar.Perngertian inilah merupakan keuntungan yang dimenangi orang-orang beriman itu semasa mereka masih di dunia.Mereka turut beruntung ketika api menjilat dan membakar jasad-jasad mereka.

...mereka turut beruntung ketika api membakar dan menjilat tubuh mereka.

Selepas itu mereka mempunyai perhitungan di sisi Tuhan mereka.Begitu juga musuh-musuh mereka yang melampaui batas mempunyai perhitungan.

10-Selepas itu mereka mempunyai perhitungan di sisi Tuhan mereka.Begitu juga musuh-musuh mereka yang melampaui batas mempunyai perhitungan.


Sesungguhnya peristiwa yang berlaku di atas muka bumi dan di dalam kehidupan ini bukanlah penamat dan penutup segala peristiwa.Baki peristiwa itu tetap tiba di sini:


“Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana kepada orang-orang lelaki beriman dan orang-orang perempuan…” dan berterusan dalam kesesatan, leka dan tidak menyesali perbuatan mereka, “kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab neraka Jahannam (kerana perbuatan buruk itu), dan mereka akan beroleh lagi azab api yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat)…” tetapi manakan sama bakaran manusia di dunia dengan bakaran neraka? Bakaran di dunia dinyalakan oleh makhluk sedangkan bakaran di akhirat di nyalakan oleh Pencipta! Bakaran api di dunia hanyalah beberapa detik dan beerakhir.Tetapi bakaran akhirat berkekalan, tidak diketahui tempoh kecuali Allah.

11-Sesungguhnya oranh-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai..

Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar


Terselamat dan Berjaya. Berjaya menyelamatkan diri daripada seksaan di akhirat adalah satu kemenangan. Maka bagaimana pula jika Berjaya mendapatkan syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai?



Penutup ini telah mengembalikan perkara ini kepada kedudukan asalnya yang sebenar.Inilah kesudahan yang hakiki bagi peristiwa itu. Dan inilah hakikat yang dijadika sasaran ulasan pertama tentang berkenaan, agar hati orang-orang beriman di Mekah kembali tenang dan stabil, tidak ketinggalan juga untuk semua generasi yang berhadapan dengan ujian di sepanjang kurun.

0 comments: